Ministerstvo dopravy vydalo s účinnosťou od 2. decembra 2023 Metodický pokyn č. 20/2023, ktorým sa mení a dopĺňa Metodický pokyn č. 2/2020 na vykonávanie emisnej kontroly pravidelnej motorových vozidiel so zážihovým motorom s nezdokonaleným emisným systémom, so zážihovým motorom so zdokonaleným emisným systémom a so vznetovým motorom v platnom znení.
Metodický pokyn novelizuje viacero oblastí a prináša nasledovné zmeny:
V bode 1 – upresňuje sa účel MP nielen na zabezpečenie jednotného postupu ale aj na zabezpečenie maximálnej objektívnosti pri výkone EK a vysokej kvality výkonu EK
V bode 2 – zavádza sa definícia hybridného motorového vozidla
V bode 3 – uvedenie najčastejších príkladov, kedy nie je možné vykonať vizuálnu kontrolu alebo meranie
V bode 4 – doplnenie voľnobežných otáčok do situácie, pri ktorej môže dôjsť k signalizácii nedostatočného tlaku oleja
V bode 5 – presne definuje, z ktorých krokov (úkonov) pozostáva EK, tak ako je to uvedené v jednotlivých článkoch MP a v ďalších predpisoch
V bode 6 – upresnenie a doplnenie definície kto zodpovedá za výkon a údaje ak všetky úkony vykonáva technik a ak príjem robí administratívny pracovník
V bode 7 – doplnenie požiadaviek na meradlo, aby pri výkone EK bolo obsluhované výlučne technikom, aby bola zaručené vysoká kvalita a objektívnosť merania s vylúčením neželaných vonkajších vplyvov
V bode 8 – upravenie a zjednoznačenie požiadavky, ak sa na stojisko pristaví vozidlo, ktoré už je zaevidované v informačnom systéme, tak technológia toho stojiska sa môže použiť len na oficiálnu emisnú kontrolu toho vozidla , ktoré je pristavené na stojisku.
V bode 9 – vypúšťajú sa neaktuálne požiadavky na výkon EK vozidiel s duálnym plynovým palivom technikmi, ktorí mali osvedčenie podľa starých predpisov (ods. 17) a na odstraňovanie kontrolnej nálepky z okna (ods. 18)
V bode 10 – pri vizuálnej kontrole vozidiel so vznetovým motorom a emisným systémom BKAT a NKAT sa doplnil postup technika pri signalizácii minimálneho množstva redukčného činidla Ad-Blue v nádrži
V bode 11 – pri vizuálnej kontrole vozidiel so vznetovým motorom a emisným systémom NKAT OBD sa doplnil postup technika pri signalizácii minimálneho množstva redukčného činidla Ad-Blue v nádrži
V bode 12 – zjednotenie názvoslovia
V bode 13 – gramatická oprava
V bode 14 – zmena rozptylu časov voľných akcelerácii pri EK vozidiel so vznetovým motorom a emisným systémom NKAT OBD z 0,3 na 0,4 sekundy
V bode 15 – definovanie zverejňovania Metodických usmernení technickou službou
V bode 16 – gramatická oprava
V bode 17 – exaktnejšie nadefinovanie spôsobu overenia funkcie regulátora maximálnych otáčok, aby bolo jednoznačné, že začiatok aj koniec akcelerácie je definovaný výzvou meracieho zariadenia a splnením všetkých definovaných podmienok
V bode 18 – exaktnejšie nadefinovanie spôsobu dosiahnutia maximálnych otáčok s presným uvedením začiatku, ukončenia a ďalších požadovaných podmienok, ktoré musia byť pri akcelerácii splnené
V bode 19 – vypúšťa sa z MP možnosť, že konštrukčné riešenie motora má vplyv na rozptyl času akcelerácii, nakoľko sa takáto alternatíva v praxi doteraz nepreukázala a bola v metodike zbytočne mätúca.
Upozorňujeme technikov, že sa nejedná o dĺžku dosiahnutých časov akcelerácii a ani o konštrukčné riešenie použitých technologických zariadení ale výlučne o konštrukčné riešenie motora preto nezamieňať.
V bode 20 – dopĺňajú sa postupy pre meranie hybridných motorových vozidiel, nakoľko počet týchto vozidiel sa pri výkone EK začína zvyšovať a metodika to doteraz neošetrovala
V bode 21 – zavádza sa jednoznačná povinnosť pre technika odoslať všetky merania vykonané na pristavenom vozidle v rámci oficiálnej EK aj opakované, nedokončené, resp. prerušené nakoľko doterajší výklad bol nejednoznačný
V bode 22 – umožňuje sa nahradenie tlačového záznamu vyhotovovaného pri vozidlách so zážihovým motorom a nezdokonaleným emisným systémom doplnkovou fotografiou prenesenou do informačného systému
V bode 23 – zavedenie postupu umožňujúceho akceptovanie merania vozidiel kategórie T (najmä štvorkoliek) aj pri nedosiahnutí stanoveného rozsahu doplnkových parametrov
V bode 24 – v prílohe k MP sa upravujú a dopĺňajú nasledovné chyby:
zaregistrujte sa na odber noviniek v oblasti výkonu emisných kontrol a zostaňte v obraze