Základné pravidlá pre vykonávanie kontrol technického stavu vozidiel, medzi ktoré na Slovensku patrí technická a emisná kontrola a cestné technické kontroly vykonávané políciou, upravuje európska legislatíva.
Európska komisia v súčasnosti pracuje na revízii tejto európskej legislatívy a pripravuje nový balíček predpisov o technickej spôsobilosti vozidiel. V rámci tejto prípravy zástupcovia Európskej komisie chceli na vlastné oči vidieť, ako sa kontroly technického stavu vozidiel vykonávajú priamo v praxi, pričom Európska komisia si Slovensko vybrala ako cieľ svojej návštevy.
Európska komisia na hraničnom priechode D4 Jarovce – Kittsee videla výkon koordinovanej cestnej technickej kontroly, ktorú spoločne vykonávali slovenská dopravná polícia spolu s rakúskymi kontrolnými orgánmi. Policajti oddelenia špeciálnych kontrol z Trnavy a Bratislavy kontrolovali hmotnosti vozidiel prenosnými váhami a na mobilnom kontrolnom zariadení kontrolovali brzdy vozidiel a tiež emisie vozidiel. Európska komisia sa zaujímala, ako sa na Slovensku postupuje, keď na vozidle na ceste boli zistené chyby, ako sa postupuje voči dopravnému podniku a či sa nejakým spôsobom preveruje, či pravidelná technická a emisná kontrola bola vykonaná správne.
Európska komisia si pozrela aj slovenské stanice technickej kontroly a pracoviská emisnej kontroly, kde sa oboznámila so spôsobom vykonávania slovenských technických a emisných kontrol a jednotlivých kontrolných zariadení, ktoré sa na tieto kontrolné zariadenia používajú. Európska komisia mala záujem vidieť, spôsob vykonávania kontrol (odborného dozoru), či sú technické a emisné kontroly vykonávané správne a aké metódy takýchto kontrol staníc technickej kontroly a na pracoviskách emisnej kontroly sa na Slovensku vykonávajú a aké sú následné postihy v prípade zistenia porušení.
Európska komisia sa tiež zaujímala, ako sa pracuje so zaznamenanými údajmi pri technickej a emisnej kontrole na preverenie, či daná kontrola bola vykonaná správne a či sa niektoré kontrolné položky nedajú automatizovať. Európska komisia diskutovala tiež o možnosti merania počtu pevných častíc vznetových motorov, ktoré Európska komisia plánuje zaviesť v rámci nového balíka ako povinné.
Sme veľmi radi, že zástupcovia Európskej komisie nemajú voči kontrolám technického stavu vozidiel výhrady. Berieme to, že na Slovensku sa tieto kontroly robia dobre. Tiež nás teší, že Európska komisia má záujem vidieť reálne kontroly technického stavu vozidiel – reálnu prax na Slovensku. Veríme, že pripravovaný balíček predpisov o technickej spôsobilosti vozidiel, nebude navrhnutý iba od stola z Bruselu, ale aj na základe získaných poznatkov aj zo Slovenska.
Video z kontrol je dostupné na videokanáli MD SR.